Anunturi importante Admitere 2024

 

VEZI REZULTATE

 



Premiera spectacolului „Medeea”

     Facultatea de Arte din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța a prezentat, în cadrul Festivalului Antic Tomis, cel mai spectaculos și inedit proiect de reconstituire a istoriei, premiera spectacolului „Medeea”. În aer liber, într-un spațiu special amenajat în Parcul Tăbăcărie și în prezența a sute de spectatori, studenții-actori, sub coorodnarea profesorilor au bifat o premieră mult apreciată.
  • 01
  • 02
  • 03
     Când flacăra Festivalului Antic Tomis s-a stins, spectatorii încă priveau colina devenită altar al artei pure în timpul reprezentaţiei piesei de teatru antic „Medeea”. 
Adesea, când se vorbeste de „Medeea” lui Euripide, despre cruzimea răzbunării ei, gândul te poarta spre prototipul femeii viclene, capabilă de orice sacrificii pentru a-ţi atinge scopurile. Deşi actor la bază, veleităţile de regizor  au făcut ca numele decanului Facultăţii de Arte  din cadrul Universităţii „Ovidius” din Constanţa  - conf.univ.dr. Daniela VITCU HANŢIU - să se înscrie în Cartea de Aur a regizorilor  de teatru din România, odată cu punerea în scenă a acestei piese.
     Sub îndrumările domniei sale şi ale doamnelor  Stela COCÂRLEA – studentă la master anul II, Arta spectacolului de Music-Hall şi coregraf, Director al Institutului Cultural Kuweit, şi Liliana CREAZĂ CORNILĂ – asistent universitar doctorand – creator de modă şi designer vestimentar, tinerii actori i-au adus pe protagoniştii lui Euripide din vremurile străvechi în prezent, le-au dat viaţă şi au reuşit în mod excepţional să ne facă să îi simţim contemporani. Au dat  la o parte vălurile timpului, iar noi, ca la un semn, am fost răpiţi în vremurile în care Medeea şi Iason îşi înscriau în stele tragedia. 
  • 06
  • 07
  • 08
     În acea seară magică, s-a mai întamplat ceva extraordinar: un anume fel de kenoza!  În sensul că, pentru o oră şi jumătate,  toţi cei prezenţi s-au golit de sine, s-au simţit transpuşi în timp, ca şi când ar fi fost martori a tot ceea ce în timpuri de mult apuse, s-a întâmplat.  Spectatorii au devenit ei inşişi participanţi la ceea ce se petrecea. În lumina crepusculară, întregul tablou parea ireal, într-o perfectă armonie.
     Coregrafia semnată de doamna Stela COCÂRLEA, master in Music-Hall și director al Institutului Cultural din Kuweit, alături de nepreţuitele sale recomandări în machiaj, gestică şi expresivitate, a făcut ca întreg tabloul să pară desprins din stravechi istorii. Amânarea călătoriei în Kuweit şi-a meritat deplin efortul. Doar talentul incontestabil de excelent pedagog a făcut ca timpul extrem de scurt să nu fie o problema în a-i îndruma pe actori să găsească acel nivel de intrare în rol, ce a avut un rezultat uimitor: fiecare gest, fiece nuanţă  transpusă în scenă de domnia sa au devenit povești în sine. Imaginaţia noastra continuă să ne ţină transpuşi în dimensiuni paralele în acelaşi timp:  atât pe colina transformată în scenă – colina pe care actorii nu făcuseră nici măcar o repetiţie, cât şi pe câmpul de luptă; atât în mintea şi inima protagoniştilor, cât şi între zidurile vechiului Corint. Sugestibilitatea profundă şi subtil nuanţată  a coregrafiei acestui spectacol a indus spectatorului o transcedentă stare de spirit, ce a continuat câteva ore după terminarea spectacolului.
  • 04
  • 05
  • 09
      Oglinda prin care am fost răpiţi în timp a fost opera creatoarei de modă şi designer vestimentar Liliana CREAZĂ CORNILĂ, asistent universitar, doctorand. Deşi nu a avut la dispoziţie decât 3 zile pentru a realiza costumele – pentru ca nu puţine au fost eforturile financiare făcute - inspiraţia aproape divină şi evident cunostinţele doctorale în materie  i-au fost aripile ce au purtat-o pe tărâmurile creaţiei. Absolut toţi cei prezenţi – de la actori până la cel mai mic spectator – au fost fascinaţi de vestimentaţia actorilor, de simbolurile ce-şi făceau apariţia subtil, în spectacol. Cu ochii aţintiţi asupra acestora, spectatorii  se imaginau într-o alta dimensiune temporală. Nu puţini au fost aceeia care au mărturisit că în timpul spectacolului se vedeau cu ochii minţii îmbrăcaţi aidoma. Realitatea este ca spectacolul s-a trăit cu o incredibilă intensitate. 
     Trecerea de la înserare către amurg, momentul apusului de soare şi apoi de la amurg la înnoptare, au adus trăirile spectatorilor la un nivel de trăire emoţională cu care nicio altă dată nu s-au mai întâlnit, tranformând acest eveniment într-un moment cu adevărat de neuitat, în care până şi copiii au fost transpuşi, cu răsuflarea taiată. Întamplare sau nu, cănd piesa a ajuns la momentul uciderii celor doi fii de către Medeea, pe fundal s-au văzut două felinare ridicându-se la cer aidoma sufletelor ce se întorc la Creator. Părea că dinadins fuseseră lansate, deşi se aflau la mare depărtare. Întreaga natură părea că participă la acest spectacol atât de aşteptat şi de dorit ce s-a realizat cu mari sacrificii şi în doar 3 săptămâni.
     Teatrul antic este  impresionant, este copleşitor, nu este întotdeauna uşor de urmărit. Are multiple nişe întunecoase, cu multe sensuri insuficient precizate, cu ambiguităţi şi eliptisme voite, combinate cu excentricităţi, cu personaje care apar şi dispar de multe ori inexplicabil. Chiar dacă scenariul ar fi fost voit infidel faţă de textul autorului aşa cum au încercat unii critici să afirme neavând ce altceva să reproşeze, „Medeea” nu ar fi putut fi înţeleasă dacă ar fi lipsit fie şi un singur element din cele evidenţiate mai sus, oricât de mult ar fi fost cultivate enigmele, oricât de complicate i-ar fi fost parabola. 
  • 10
  • 11
  • 12
     Caracterul mistic al scrierii lui Euripide a fost realmente o provocare pentru Daniela VITCU HANŢIU şi echipa dumneai, care s-a dovedit a fi realmente o deosebită suită de mari talente: coregraf – Stela COCÂRLEA, costume: Liliana CREAZĂ CORNILĂ,  Theodoros POPA – muzica, Alexandru NEŞ – înregistrări audio, Clara GHIUVELICHIAN - asist.univ.dr. şi Emanuel CRISTOIU - asist.univ.drd. care alături de Dan FRIGIOIU, pe care îi  felicităm pentru că au reuşit să realizeze acest spectacol în care s-a reunit trecutul cu prezentul,  înnobilând renumele Universităţii „Ovidius” din Constanţa cu unul dintre elementele cele mai de preţ ale culturii universale: teatrul antic.
     În altă ordine de idei, actori erudiţi pe marile scene abia dacă se încumetă să se gândească la un rol într-o piesă de teatru antic. Aceşti actori minunaţi dintre care în mod special îi aplaudăm, îi felicităm febril şi aşteptăm cu nerăbdare să îi revedem – pe Dana COJAN, Ionuţ DULGHERIU, Emanuel CRISTOIU, Flavia CĂLIN, Mirabela MOROŞANU şi Catinca HANŢIU – au făcut ca piesa de teatru antic ce s-a pus în scenă la Constanţa, să ni se întipărească în inimi şi să dorim cu ardoare să avem teatru antic  în mod constant în viaţa culturală a acestor meleaguri. 
     Pe tot parcursul piesei, nici urmă de Dana COJAN. Medea o stăpânea. Interpretarea de excepţie a acestei tinere actriţe a umanizat-o, ne-a impropiat-o, ne-a făcut să-i înţelegem în profunzime tragedia sufletească, dealtfel atât de des întalnită în zilele noastre. Datorită Danei COJAN, femeia actuală s-a regăsit în Medeea, care odată îndragostită nebuneşte, a sacrificat totul în jur pentru a-şi ajuta soţul mult iubit, iar dupa ce i-a dăruit doi fii frumoşi şi s-a făcut atât de iubită de cetatea Chorintului, a fost tradată de Iason pentru o femeie mai tânără şi mai bogată – fiica Regelui Creon.       Actriţa Dana COJAN ne-a cucerit inimile irevocabil prin tragismul trăirilor Medeei până la pierderea raţiunii, prin talentul de a trece atât de convingator de la o stare la alta într-o secundă, prin tremurul, vibraţia mâinilor, inflexiunile vocale şi lacrimile ce-i scăldau faţa după ce şi-a ucis proprii copii. Interpretarea ei, demnă de o erudită a teatrului antic, ne-a determinat  să credem în ea şi să aşteptăm cu nesaţ să o revedem pe scenă.
  • 13
  • 14
  • 15
     Actorul Ionuţ DULGHERIU – o voce inconfundabilă, de un chatarsis  de asemeni rar întâlnit la un atât de tânăr actor - l-a  personalizat pe Iason în bărbatul  supus patimilor zilelor noastre. La fel ca orice soţ adulter, Iason işi pierde raţiunea în faţa dorinţei de înavuţire şi parvenire rapidă, neagă meritele Medeei încearcând să-şi  găsească motivaţii plauzibile pentru trădarea sa. Nota cu totul personală de altfel i-a conferit-o tunetul vocii, prin care cauta să-şi acopere ruşinea, precum mulţi dintre adulteri o fac. Maniera interpretativă prin care a încercat să compenseze lipsa de iubire cu cele materiale ne-a determinat să îl înţelegem ca om şi să fim oarecum părtaşi frământărilor sale. În mod cu totul nemaiîntâlnit, în interpretarea lui Ionuţ DULGHERIU, Iason reuşeşte să stârnească şi mila şi compasiunea spectatorilor în momentul în care o acuza pe Medeea de tot ceea ce de fapt el însuşi a generat. 
     Din îngemănatul lor destin tragic s-au născut doi fii. Naturaleţea şi talentul înnăscut al Catincăi HANŢIU – realmente o tânără speranţă - care la numai 12 ani a interpretat  rolul unuia dintre fii, a determinat spectatorul să aibă mari aşteptări pe viitor.  Arareori iţi este dat să vezi în scenă  o tânără de o expresivitate plină de har şi de autentic talent, care reuşeşte prin interpretarea  ei să facă şi mai real întreg spectacolul.
     Pe Creon – Regele Chorintului l-am simţit în interpretarea electrizantă a lui Emanuel CRISTOIU ca pe orice tată al unei femei ce destramă o casnicie: apărător al fiicei lui, protector al liniştei casei sale, dar bon-homme în esenţă.
Atât doica întruchipată de Mirabela MOROŞANU, cât şi Corifeul Flavia CĂLIN ne-au făcut inimile să vibreze prin talentul lor interpretativ, constituind adevărate repere, adevărate coloane în jurul cărora s-a conturat cumva buna parte din spectacol. 
     Îi mai chemăm odată în luminile rampei pentru a-i aplauda şi felicita pe toţi actorii: Dana COJAN, Ionuţ DULGHERIU, Emanuel CRISTOIU, Catinca HANŢIU, Flavia CĂLIN, Mirabela MOROŞANU, Ilie PĂRĂU, Cătălina POPESCU, Ana VICOL, Alida IONESCU, Elena TABAN, Iulia GOROVEI, Diana OREZEANU, Diana ROMAN şi Antonia UNGUREANU şi le dorim tuturor succes! Aţi fost excepţionali!  De la fiecare ne-a rămas imprimat în minte câte o replică sau câte un gest! Seara „Medeei” a fost o frumoasă promisiune pe care ne-aţi făcut-o pentru viitor. Aşteptăm cu drag următoarea reprezentaţie şi evident noi piese de teatru antic puse în scenă de Daniela VITCU HANŢIU şi colaboratorii săi, alături de care aţi avut atât de mult succes!